Kom je nu ernstige misdrijven direct bij de hoge raad?

Ik zat penoza te kijken, de film, en daar wordt Carmen terechtgesteld. Maar ze heeft zulke ernstige misdrijven begaan, komt ze dan direct bij de hoge raad? In dit geval gebruik ik een fictief karakter voor een voorbeeld.

een week geleden
ronron1212
een week geleden
Nee je komt nooit direct voor de hoge raad maar altijd eerst voor de meervoudige kamer
tinus1969
een week geleden
Terechtgesteld? Dat is een ander woord voor de doodstraf uitvoeren. Je bedoelt waarschijnlijk iets anders.

Antwoorden (2)

Nee hoor, ook de meest ernstige zaken komen eerst bij de 'gewone' rechter.
De Hoge Raad doet zelf in een strafzaak overigens nooit een inhoudelijke uitspraak (vonnis). In cassatie beoordelen zij slechts of door het Hof het recht goed is toegepast, waarbij ze uitgaan van de feiten zoals die door het Hof zijn vastgesteld. Als de HR van oordeel is dat het Hof zich heeft vergist, vernietigen ze het vonnis, en verwijzen de zaak naar een ander Hof. Daar vindt een volledige herbeoordeling plaats.
teusvh
een week geleden
ronron1212
een week geleden
Rechters in een meervoudige strafkamer De meervoudige strafkamer behandelt de ingewikkeldere en zwaardere strafzaken (met een strafeis van meer dan twaalf maanden gevangenisstraf). De meervoudige strafkamer bestaat uit drie rechters. Als het om (een) meerderjarige verdachte(n) gaat, zijn de zittingen van de meervoudige strafkamer in beginsel openbaar. Een uitspraak van de meervoudige kamer vindt veertien dagen na de behandeling van de strafzaak plaats. Deze wordt altijd op schrift gesteld.
Nee, je komt eerst bij de rechtbank en daarna eventueel (in hoger beroep) bij het gerechtshof. De Hoge Raad komt pas daarna, als een partij in cassatie gaat.
tinus1969
een week geleden
ronron1212
een week geleden
Rechters in een meervoudige strafkamer De meervoudige strafkamer behandelt de ingewikkeldere en zwaardere strafzaken (met een strafeis van meer dan twaalf maanden gevangenisstraf). De meervoudige strafkamer bestaat uit drie rechters. Als het om (een) meerderjarige verdachte(n) gaat, zijn de zittingen van de meervoudige strafkamer in beginsel openbaar. Een uitspraak van de meervoudige kamer vindt veertien dagen na de behandeling van de strafzaak plaats. Deze wordt altijd op schrift gesteld.
tinus1969
een week geleden
Ja, en in eerste aanleg is die meervoudige strafkamer onderdeel van de rechtbank.
ronron1212
een week geleden
Van het rechtsysteem het is een rechtbank maar een die uit drie rechters bestaat is anders dan de rechtbank.
tinus1969
een week geleden
Wat bedoel je te zeggen Ronron1212? Een rechtbank heeft enkelvoudige en meervoudige kamers; maw afhankelijk van het type zaak één of drie rechters. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Enkelvoudige_en_meervoudige_kamer
ronron1212
een week geleden
Ernstige misdaden komen dus voor bij de meervoudige kamer dat is dus het antwoord op de vraag @tinus1969
tinus1969
een week geleden
Als je genuanceerd wil zijn: Ernstige misdaden komen dus voor bij de meervoudige kamer Van De Rechtbank